معرفی بوئینگ 737 وارش EP-VBM
این هواپیما به سفارش Continental Airlines و با شماره سریال 28921 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 1998/06/26 انجام داد و نوزده روز بعد با رجیستر N14660 تحویل داده شد و نه سال با چیدمان C8Y106 برای این شرکت آمریکایی پرواز کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در 2007/10/10 با رجیستر VP-BYI به خدمت شرکت روسی Transaero Airlines درآمد و چیدمان صندلیهای آن ابتدا به C4Y108 و سپس در سال 2014 به Y126 تغییر یافت.
به دنبال ورشکستگی این شرکت، از 2016/03/24 تا 2016/07/22 در فرودگاه Vilnius لیتوانی زمینگیر بود تا اینکه در این تاریخ با رجیستر UR-CPE در اختیار شرکت اوکراینی Dart قرار گرفت و به فرودگاه ژولیانی کییف منتقل شد.
شرکت ایرتور این هواپیما را در تاریخ 2016/08/30 [مطابق با 9 شهریور 1395] با رجیستر UR-CPE به صورت اجاره از Dart وارد ناوگان خود کرد ولی پس از چند روز مالکیت آن به Khors Aircompany واگذار شده و رجیستر آن نیز به UR-CGZ تغییر یافت.
هواپیما در تاریخ 30 فروردین 1396 موقتا از ایران خارج شد تا اینکه از 9 مرداد پروازهای خود را اینبار برای شرکت آتا آغاز کرد و سپس در تاریخ 4 اردیبهشت 1397 به خارکیف اوکراین منتقل و در آنجا پارک شد.
نهایتا هواپیما توسط شرکت وارش خریداری شده و در 9 آبان 1397 مجددا وارد فرودگاه مهرآباد شد و پس از انجام چک و دریافت رجیستر ایرانی EP-VBM از 22 اسفند 1397 به ناوگان فعال این شرکت پیوست.
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از 2 موتور CFM56-3C1 ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.36 متر و عرض 2.02 و ارتفاع 1.82 متر و با وزن هر کدام 1960 کیلوگرم و رانش هر کدام 23500 پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: Boeing 737-500
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 389 فروند
ـ طول هواپیما: 31.01 متر
ـ طول کابین: 19.72 متر
ـ عرض هواپیما: 3.76 متر
ـ عرض کابین: 3.54 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.13 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.14 متر
ـ دهانه بال: 28.88 متر
ـ مساحت بال: 91.04 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 60550 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 20.100 لیتر
ـ سرعت کروز: 800 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 880 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 37000 پا (11.3 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 4400 کیلومتر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیکآف: 1800 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1400 متر
رویدادها
ـ در 2012/01/28 این هواپیما که با 92 مسافر و 9 خدمه از مسکو عازم وین بود، به علت کاهش فشار هوای کابین به مسکو بازگشت.
ـ در 2013/05/04 نیز این هواپیما که قرار بود با 48 مسافر و 6 خدمه از تومسک در روسیه عازم مسکو شود، پس از سرعت گرفتن برای تیکآف، به علت گزارش یکی از مسافرین مبنی بر باز بودن درب هواپیما، از تیکآف انصراف داده و به اپرون بازگشت. هواپیما پس از حدود 11 ساعت تأخیر به مسکو رسید.
ـ در 2013/10/10 هم این هواپیما که با 102 مسافر و 7 خدمه از نووسیبیرسک عازم مسکو بود، به علت از دست دادن موتور شماره دو به نووسیبیرسک بازگشت. مسافران با پروازهای دیگر عازم مسکو شدند.
ـ در 11 شهریور 1398 پرواز ساری به مشهد هواپیمایی وارش که قرار بود با این هواپیمای انجام شود به دلیل نقص فنی این هواپیما با تأخیر مواجه شد. این پرواز نهایتا صبح روز بعد انجام شد.
ـ این هواپیما که از 22 فروردین 1399 جهت چک شدن زمینگیر شده بود، در 4 اسفند 1399 تستفلایت انجام داد و به خط پرواز این شرکت بازگشت.
ـ این هواپیما که از 24 تیر ماه 1402 برای انجام چک سنگین C زمینگیر شده بود، در 26 اسفند با انجام پرواز آزمایشی، به ناوگان عملیاتی وارش بازگشت.
تصاویری از این هواپیما
نه سال پرواز برای کانتیننتال
انتقال به شرکت روسی ترانس آئرو
موتور CFM56-3C1 هواپیما
ورود به ایران و پرواز برای ایرتور
بازگشت به اوکراین (فرودگاه اُسناوا خارکیف)
ورود مجدد به ایران و نه ماه پرواز برای آتا
خریداری توسط وارش و دریافت رجیستر ایرانی
فروردین 1403 ـ لیوری جدید پس از انجام چک سنگین