معرفی بوئینگ 727 کارگو آسمان EP-ATQ
این هواپیما به سفارش یونایتد ایرلاین و با سریال 21917 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 1980/04/30 انجام داد و دوازده روز بعد با رجیستر N7463U تحویل داده شد. بیست و یک سال در ناوگان این شرکت فعالیت کرد و سپس از 2001/11/27 در فرودگاه Southern California Logistics در شهر Victorville پارک شد.
در 2005/07/01 ضمن تغییر کاربری به یک هواپیمای باربری، با رجیستر A6-RCB به شرکت الرئیس کارگو فروخته شد و چهار سال نیز برای این شرکت اماراتی پرواز کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در 2009/11/24 [مطابق با 3 آذر 1388] هواپیمایی آسمان جهت راهاندازی بخش کارگو خود از طریق شرکت خدمات هوایی پیام که در فرودگاه پیام کرج مستقر است این هواپیما را از شرکت اماراتی اجاره کرد و مدتی بعد با به ملکیت درآوردن آن، رجیستر هواپیما را به EP-ATQ تغییر داد اما پرواز زیادی برای این شرکت انجام نداد و هواپیما در فرودگاه مهرآباد زمینگیر ماند.
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از 3 موتور توربوفن JT8D-15 ساخت شرکت Pratt & Whitney ـ دو موتور در دو سوی عقب بدنه و یک موتور در زیر دم ـ با طول هر موتور 3.14 متر و عرض 1.01 و با وزن هر کدام 1549 کیلوگرم و رانش هر کدام 15500 پاوند استفاده میکرد.
ـ مدل هواپیما: Boeing 727-222/F Advanced
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 1240 فروند
ـ طول هواپیما: 46.68 متر
ـ طول کابین: 28.24 متر
ـ عرض هواپیما: 3.76 متر
ـ عرض کابین: 3.56 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 10.36 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.11 متر
ـ دهانه بال: 32.92 متر
ـ مساحت بال: 157.9 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 95100 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 40060 لیتر
ـ سرعت کروز: 900 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 960 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 36100 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 4700 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 3 نفر (دو خلبان و یک مهندس پرواز)
ـ طول باند مورد نیاز برای تیکآف: 1800 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1600 متر
تصاویری از این هواپیما
پرواز مسافربری برای شرکت یونایتد
تغییر لیوری یونایتد
سالها پارک در فرودگاهی در ایالت کالیفرنیا
خریداری توسط شرکت الرئیس
فرودگاه دبی ـ پرواز برای الرئیس با رنگ یک دست سفید
ورود به ایران و پارک در فرودگاه مهرآباد