این هواپیما با شماره سریال 414 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1993/03/03 انجام داد. از همان ابتدا توسط AWAS یا Ansett Worldwide Aviation Services که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لیزینگ هواپیما در دنیاست خریداری و در 1993/05/18 با رجیستر VR-HYR به شرکت هنگ‌کنگی Dragonair اجاره داده شد. پنج سال برای این شرکت پرواز کرد و در این مدت یک بار نیز در آگوست 1997 به B-HYR تغییر رجیستر داد.

در 1998/01/11 در اختیار یک شرکت ایرلندی چارتر کننده هواپیما به نام TransAer International قرار گرفته و رجیستر آن به EI-TLR تغییر یافت. سپس در 1998/06/16 و برای مدت پنج ماه به شرکت تونسی Nouvelair و سپس از نوامبر 1998 تا آوریل 1999 به شرکت آمریکایی Transmeridian Airlines اجاره داده شد و بعد از آن نیز برای مدت 5 ماه در اختیار شرکت انگلیسی Britannia Airways قرار گرفت.

پس از آن مدت شش ماه پرواز برای شرکت الجزیره‌ای Khalifa Airways ، یک ماه پرواز برای شرکت اسلونیایی Adria Airways و دو ماه پرواز برای Air France را نیز در سوابق خود دارد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

هواپیما سپس در 2000/10/20 به AWAS بازگشت و از فوریه 2001 تا جولای 2003 با رجیستر 5B-DBJ در اختیار شرکت قبرسی Eurocypria و سپس از جولای 2003 تا ژوئن 2009 با رجیستر I-LING و چیدمان Y180 در اختیار شرکت ایتالیایی Wind Jet قرار گرفت.

پس از آن به فرودگاه شاتُرو در فرانسه منتقل و تا مارس 2010 با رجیستر EI-EEY در این فرودگاه پارک شد. سپس در 2010/03/17 با رجیستر SX-SMU به شرکت یونانی Viking Hellas اجاره داده شد. این شرکت نیز از اول آوریل تا اول اکتبر هواپیما را بصورت چارتر در اختیار XL Airways France قرار داد. با تغییر نام Viking Hellas به FlyHellas هواپیما همچنان در این شرکت پرواز می‌کرد تا اینکه در 2011/10/14 از خدمت خارج شده و به شرکت AWAS بازگشت و مجددا رجیستر EI-EEY برای آن ثبت شد.

هواپیما در 2012/06/12 توسط شرکت اوکراینی Aviatrans K خریداری شده و رجیستر آن به UR-CKB تغییر یافت. دو ماه بعد در 2012/08/09 توسط Khors Aircompany خریداری شد و رجیسترش به UR-REZ تغییر یافت. این شرکت نیز هواپیما را بصورت چارتر در اختیار شرکت ایرتور قرار داده و هواپیما در شامگاه 2012/09/23 [مطابق با 2 مهر 1391] وارد فرودگاه مهرآباد شد اما چند روزی بیشتر برای این شرکت پرواز نکرد و در مهرآباد پارک شده بود. سپس از آذر 1391 در اختیار هواپیمایی ماهان قرار گرفت و در اسفند 1392 به ملکیت این شرکت درآمده و رجیستر EP-MMK به خود گرفت.

در 21 مهر 1393 هواپیمایی آسمان دو فروند ایرباس 320 از جمله این هواپیما را از شرکت ماهان خریداری کرده و رجیستر EP-APE را برای آن اختصاص داد.

این هواپیما از آبان 1396 تا کنون زمینگیر است.


مشخصات فنی

این هواپیما از 2 موتور IAE V2500-A1 ساخت شرکت International Aero Engines در زیر دو بال و با رانش هر کدام 25000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Airbus A320-231
ـ طول هواپیما: 37.57 متر
ـ عرض هواپیما: 3.95 متر
ـ عرض کابین: 3.70 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.76 متر
ـ دهانه بال: 35.80 متر
ـ مساحت بال: 122.4 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 78000 کیلوگرم
ـ سرعت کروز: 830 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 870 کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: 6100 کیلومتر


رویدادها

ـ در 11 تیر 1394 این هواپیما طبق برنامه قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند که پس از تاکسی کردن و رسیدن به باند در حالیکه قصد انجام تیک‌آف را داشت، به دلیل بالا رفتن دمای سوخت هواپیما از پرواز منصرف و به پارکینگ برگشت.

ـ در شامگاه 17 مرداد 1395 نیز این هواپیما که از چابهار عازم تهران بود به دلیل بیماری یک مسافر در فرودگاه شهید صدوقی یزد به زمین نشست، اما به علت نشت روغن هیدرولیک پیش از فرود و همچنین ترکیدگی تایر پس از فرود، هواپیما در یزد زمینگیر شده و مسافران با هواپیمای جایگزین به تهران اعزام می‌شوند.


تصاویری از این هواپیما

اجاره پنج ساله به شرکت هنگ‌کنگی

چارتر شدن توسط شرکت ایرلندی TransAer International

پنج ماه اجاره به شرکت تونسی

شش ماه پرواز برای شرکت الجزیره‌ای Khalifa Airways

بازگشت به TransAer

در اختیار شرکت قبرسی Eurocypria

اجاره به شرکت ایتالیایی Wind Jet

اجاره به شرکت یونانی

چارتر شدن توسط XL Airways فرانسه

انتقال به اوکراین جهت آماده‌سازی ورود به ایران

پرواز به طرف ایران

دو هفته پرواز برای ایرتور

انتقال به ماهان

دریافت رجیستر ایرانی

خریداری توسط آسمان

‌‌