این هواپیما با شماره سریال 354 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1992/07/20 انجام داد. در 1995/04/07 با رجیستر G-BVYA به شرکت انگلیسی Caledonian Airways تحویل داده شد. با ادغام این شرکت و یک شرکت دیگر در سال 1999 و تشکیل JMC Air، هواپیما به شرکت جدید منتقل شد.

در 2000/12/16 با همان رجیستر و بصورت اجاره در اجاره در اختبار شرکت آمریکایی Ryan International Airlines قرار گرفت و دوباره در 2001/04/23 به JMC Air بازگشت. مجددا در 2002/03/11 با رجیستر OO-TCF به Thomas Cook Airlines بلژیک اجاره داده شد و در 2004/10/26 با رجیستر قبلی G-BVYA به Thomas Cook Airlines انگلستان منتقل شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

هواپیما سپس در 2005/03/07 با رجیستر VT-EYJ و چیدمان C20Y125 در اختیار Indian Airlines قرار گرفت تا اینکه در 2010/06/25 از خدمت در این شرکت کنار گذاشته شده و در فرودگاه مونترآل-میرابل کانادا پارک شد.

در 2011/04/01 توسط هولدینگ AerCap خریداری شده و رجیستر N354BV گرفت و هفت ماه بعد در 2011/11/04 با رحیستر UR-CJO به صورت لیزینگ به شرکت اوکراینی Khors Aircompany واگذار شد. این شرکت نیز کمتر از دو ماه بعد هواپیما را بصورت چارتر در اختیار هواپیمایی آریا قرار داده و در 2011/12/26 [مطابق با 5 دی 1390] وارد فرودگاه مشهد شد اما به علت مشکلات مالی، هواپیما از 16 اردیبهشت 1391 به مدت حدود پنج ماه به شرکت ایرتور تحویل شد و سپس در مهر همان سال به اوکراین بازگشت و پروازهایی را برای خود شرکت Khors انجام داد.

سپس از مرداد 1392 در اختیار هواپیمایی ماهان قرار گرفت، اما مدت پنج ماه زمینگیر بود تا اینکه در آذر 1392 ضمن به ملکیت در آوردن هواپیما و تغییر رجیستر آن به EP-MML عملیات پروازی خود را برای این شرکت آغاز کرد. نهایتا در 21 مهر 1393 هواپیمایی آسمان دو فروند ایرباس 320 از جمله این هواپیما را از شرکت ماهان خریداری کرده و رجیستر EP-APF را برای آن اختصاص داد.


مشخصات فنی

این هواپیما از 2 موتور IAE V2500-A1 ساخت شرکت International Aero Engines در زیر دو بال و با رانش هر کدام 25000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Airbus A320-231
ـ طول هواپیما: 37.57 متر
ـ عرض هواپیما: 3.95 متر
ـ عرض کابین: 3.70 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.76 متر
ـ دهانه بال: 35.80 متر
ـ مساحت بال: 122.4 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 78000 کیلوگرم
ـ سرعت کروز: 830 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 870 کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: 6100 کیلومتر


رویدادها

ـ در 2013/05/21 [مطابق با 31 اردیبهشت 1392] این هواپیما که پس از پرواز برای شرکت ایرتور به اوکراین بازگشته و در این کشور پرواز می‌کرد، زمانی که با 162 سرنشین فرودگاه هراکلیون یونان را به مقصد کی‌یف اوکراین ترک کرده بود، به دلیل نقص فنی در موتور شماره یک که با صدای بلندی نیز همراه بود مجبور به بازگشت به هراکلیون و فرود در این فرودگاه با یک موتور خاموش شد.

ـ در 29 شهریور 1396 دماغه (radome) این هواپیما در مسیر بازگشت از تفلیس و در هنگام فرود در فرودگاه امام خمینی بدلیل برخورد با پرنده بشدت دچار آسیب شد، اما هواپیما به سلامت بر زمين نشست.

ـ در 13 مهر 1397 نیز این هواپیما که قرار بود از شیراز به مقصد مسقط، پایتخت عمان، پرواز کند، لحظاتی پس از تیک‌آف به دلیل کمپرسور استال موتور شماره دو مجبور به انصراف از پرواز و فرود اضطراری در شیراز شد. مسافران ساعاتی بعد با هواپیمای جایگزین EP-APA عازم مقصد شدند.

ـ این هواپیما از تیر 1398 زمینگیر شده است.

تصاویری از این هواپیما

در ناوگان Caledonian Airways

ترانسفر به JMC Air

اجاره بهRyan International Airlines (Apple Vacations)n

پرواز برای Thomas Cook بلژیک

چیدمان کابین در بلژیک

پنج سال فعالیت در شرکت هندی

انتقال به اوکراین جهت واگذاری به شرکت‌های ایرانی

موتور IAE V2500-A1 هواپیما

اجاره به آریا

فعالیت برای ایرتور

کابین هواپیما در زمان خدمت در ایرتور

انتقال به ماهان

دریافت رجیستر ایرانی

خریداری توسط آسمان

برخورد پرنده با دماغه هواپیما و آسیب دیدن رادوم