این هواپیما با شماره سریال 430 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1993/05/13 انجام داد. از همان ابتدا توسط ILFC یا International Leasing and Financing Corporation که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لیزینگ هواپیما در دنیاست خریداری و در 1993/07/20 با رجیستر VR-HYS به شرکت هنگ‌کنگی Dragonair اجاره داده شد. پنج سال برای این شرکت پرواز کرد و در این مدت یک بار نیز در سپتامبر 1997 به B-HYS تغییر رجیستر داد.

در 1998/08/21 در اختیار یک شرکت ایرلندی چارتر کننده هواپیما به نام TransAer International قرار گرفته و رجیستر آن به EI-TLS تغییر یافت. سپس از 1998/09/01 تا 1999/04/27 به Virgin Express Ireland ، از 1999/04/28 تا اکتبر 1999 به TransAer Cologne و از اکتبر 1999 تا 2000/05/02 به شرکت الجزیره‌ای Khalifa Airways اجاره داده شد.

هواپیما سپس در 2000/10/20 با رجیستر N430CR به ILFC بازگشت و از 2001/03/02 تا جولای 2003 با رجیستر 5B-DBK در اختیار شرکت قبرسی Eurocypria و از 2003/07/01 با رجیستر XA-TXT در اختیار Mexicana قرار گرفت. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

از 2008/06/17 ضمن تغییر چیدمان از C12Y138 به Y180 با رجیستر PH-AAX به Amsterdam Airlines منتقل شد و مدتی نیز برای شرکت ایتالیایی Air Vallee و TravelService کشور چک و Aegean Airlines یونان پرواز کرد تا اینکه در 2011/09/21 به ILFC بازگشت و ضمن خروج از خدمت، در فرودگاه آتاتورک استانبول پارک شد.

پس از آن در 2012/03/06 با رجیستر N286AT به آمریکا منتقل و توسط یک شرکت تعمیر و نگهداری بنام AeroTurbine تعمیرات اساسی خود را انجام داد. سپس در 2012/04/23 با رجیستر XU-ZAC در اختیار شرکت کامبوجی Skywings Asia Airways قرار گرفت. پس از آن، در 2014/12/01 به دیگر شرکت کامبوجی Sky Angkor Airlines ترانسفر شد.

شرکت زاگرس این هواپیما را به عنوان دهمین ایرباس 320 خود در تاریخ 2015/10/06 [برابر با 14 مهر 1394] از کامبوج وارد کشور نموده و رجیستر آن را به EP-ZAZ تغییر داد.

در اسفند 1395 شرکت آسمان سه فروند از ایرباس های 320 زاگرس ـ از جمله این هواپیما ـ را خریداری و به ناوگان خود ملحق کرد و در شهریور 1396 رجیستر آن را به EP-APH تغییر داد.

این هواپیما از دی ماه 1396 تا کنون زمینگیر است.


مشخصات فنی

این هواپیما از 2 موتور IAE V2500-A1 ساخت شرکت International Aero Engines در زیر دو بال و با رانش هر کدام 25000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Airbus A320-231
ـ طول هواپیما: 37.57 متر
ـ عرض هواپیما: 3.95 متر
ـ عرض کابین: 3.70 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.76 متر
ـ دهانه بال: 35.80 متر
ـ مساحت بال: 122.4 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 78000 کیلوگرم
ـ سرعت کروز: 830 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 870 کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: 6100 کیلومتر


رویدادها

در 2011/09/05 [مطابق با 14 شهریور 1390] و در زمانی که پرواز رودز (یونان) به پوزنان (لهستان) شرکت Aegean Airlines یونان را انجام می‌داد، در میانه راه به دلیل شکسته شدن شیشه کاکپیت مجبور به فرود در بلگراد (صربستان) شد.


تصاویری از این هواپیما

اجاره پنج ساله به شرکت هنگ‌کنگی

اجاره به شرکت Virgin Express ایرلند

چارتر شدن توسط شرکت TransAer Cologne

شش ماه پرواز برای شرکت الجزیره‌ای Khalifa Airways

بازگشت به TransAer

در اختیار شرکت قبرسی Eurocypria

پنج سال پرواز در مکزیک

خروج از ناوگان شرکت مکزیکی، بدون رنگ

انتقال به هواپیمایی Amsterdam

در ناوگان شرکت ایتالیایی Air Vallee

پرواز در TravelService کشور چک

انتقال به کامبوج جهت قرار گرفتن در اختیار Skywings Asia

تحویل به Sky Angkor جهت فروش به ایران

پرواز به ایران و دریافت رجیستر ایرانی

خریداری توسط آسمان

‌‌

رسم خوب آسمان در نام‌گذاری همه هواپیماها

تغییر رجیستر به EP-APH