کمپانی ایرباس این هواپیما را به سفارش شرکت کلمبیایی Avianca و با شماره سریال 7418 شروع به ساخت کرد، اما با انصراف این شرکت، ایران‌ایر خواستار خرید آن شد. در تاریخ 2016/11/16 نخستین پرواز این هواپیما با رجیستر آزمایشی D-AVXF در تأسیسات ایرباس در هامبورگ آلمان به مدت حدود سه ساعت انجام شد و در 2016/12/14 به رنگ‌آمیزی ایران‌ایر درآمد.

در 2016/12/21 دومین تست‌فلایت خود را به مدت 81 دقیقه و در 2017/01/03 سومین تست‌فلایت خود را به مدت 95 دقیقه انجام داد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

در تاریخ 2017/01/11 ضمن انتقال به تولوز فرانسه، با رجیستر EP-IFA به ایران‌ایر تحویل داده شد. این هواپیما یک روز بعد، طی مراسمی در 23 دی 1395 وارد فرودگاه مهرآباد شد. این نخستین هواپیمایی است که ایران‌ایر پس از سال‌ها تحریم، به صورت نو خریداری کرده است.

چیدمان صندلی‌های این هواپیما بصورت C12Y182 می‌باشد و در آن، برای نخستین‌بار در ایران، صندلی‌ها مجهز مانیتور و خروجی پاور جهت شارژ موبایل هستند. همچنین نورپردازی داخل کابین نیز برای نخستین‌بار در ایران دارای سناریوهای مختلف بوده و این امکان وجود دارد که در زمان سوار و پیاده کردن مسافر از یک نوع نورپردازی، در زمان پرواز از سناریوی دیگر و در زمان ارائه کیترینگ، یک نوع دیگری از نورپردازی استفاده شود.

‌‌

این هواپیما از 2 موتور CFM56-5B3/P ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال و با رانش هر کدام 33000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Airbus A321-211 WL
ـ طول هواپیما: 44.51 متر
ـ عرض هواپیما: 3.95 متر
ـ عرض کابین: 3.70 متر
ـ ارتفاع بدنه: 4.14 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.76 متر
ـ دهانه بال: 35.80 متر
ـ مساحت بال: 128 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 93500 کیلوگرم
ـ سرعت کروز: 830 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 870 کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: 5950 کیلومتر

ـ عصر روز 6 خرداد 1399 این ایرباس که قرار بود از تهران به مقصد مشهد پرواز کند، دقایقی پس از تیک‌آف، بدلیل از دست دادن موتور شماره یک، مجددا به مهرآباد بازگشت و برای مدتی زمینگیر شد. پس از چند مرحله پرواز آزمایشی، هواپیما نهایتا از 14 اسفند به خط بازگشت.

ـ پرواز شماره IR351 روز 11 خرداد 1400 این هواپیما که قرار بود از جزیره کیش به تهران انجام شود، بدلیل نقص فنی در موتور هواپیما انجام نشد. زمان این پرواز 21:40 بود، اما مسافران ساعت 22:30 سوار هواپیما شدند و پس از حدود نیم ساعت با اعلام خلبان مبنی بر مشکل فنی در موتور و تلاش تیم فنی برای رفع مشکل، مسافران ساعت 23:30 به سالن انتظار بازگردانده شدند. با منتفی شدن پرواز در آن شب، دفتر ایران‌ایر در فرودگاه کیش برای کیش‌وندان تاکسی رایگان به منزل و برای مسافران، هتل رایگان فراهم کرد و پرواز روز بعد انجام شد.

ـ این ایرباس که از 11 تیر 1400 به علت مشکلات در موتور زمینگیر شده بود، در 21 بهمن 1400 با انجام تست‌فلایت، آماده بازگشت مجدد به ناوگان شد.

ـ وقوع نقص فنی در موتور و اویونیک این هواپیما در 12 خرداد 1401 در فرودگاه نجف، منجر به زمینگیری چهار روزه این هواپیما در فرودگاه نجف شد.

ـ این ایرباس که از 8 مهر 1401 به منظور انجام نخستین S-Check خود زمینگیر شده بود، در 10 آبان 1401 مجددا به ناوگان فعال هما بازگشت.

ـ هواپیما از 11 شهریور 1402 به علت مشکل موتور، مجددا زمینگیر شده است.


خروج از خط تولید

نخستین پرواز هواپیما در هامبورگ

نخستین پرواز هواپیما

خروج از پینت‌شاپ

پارک در فرودگاه هامبورگ

دومین تست‌فلایت هواپیما در هامبورگ

پرواز از هامبورگ به تولوز جهت تحویل به هما

‌‌

فرود در تولوز

کابین هواپیما

آماده شدن برای پرواز به خانه

تقرب به فرودگاه مهرآباد

نخستین فرود در مهرآباد

انجام مراسم واترسالوت

کاکپیت هواپیما

موتور CFM56-5B3/P

آشپزخانه هواپیما

کابین

‌‌