این هواپیما با شماره سریال E3374 در تأسیسات Woodford Aerodrome در منچستر ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 2000/06/21 انجام داد. هشت روز بعد با رجیستر SX-DVE توسط شرکت یونانی Aegean Aviation که بعدها به Aegean Airlines تغییر نام داد، خریداری شد و مدت حدود ده سال در ناوگان این شرکت بود و سپس در 2010/06/28 به BAE Systems بازگشته و از طریق اشتوتگارت به فرودگاه Southend لندن منتقل شد و رجیستر G-CGNT برای آن ثبت شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

بیش از دو سال در این فرودگاه پارک شده بود تا اینکه مالک هواپیمایی قشم‌ایر از طریق شرکت دیگر خود در تاجیکستان به نام Asian Express Airline که از جمله شرکت‌های هولدینگ سورینت کیش بود، تلاش برای خرید این هواپیما را آغاز کرد. هواپیما ابتدا توسط شرکت لیزینگی Triangle Regional Aircraft در 2012/08/14 برای برخی تعمیرات به فرودگاه Exeter ، در 22 سپتامبر جهت رنگ‌آمیزی به فرودگاه Norwich منتقل شد. سپس در 2 اکتبر به Exeter بازگشت و سرانجام در 28 اکتبر به عنوان نخستین RJ شرکت تاجیکی به دوشنبه، پایتخت این کشور منتقل و رجیستر EY-572 برای آن ثبت شد.

هواپیما در [تاریخ نامعلوم] وارد فرودگاه امام خمینی شد و در تیر 1393 رجیستر آن به EP-FQU تغییر کرد. چیدمان کابین این هواپیما Y110 می‌باشد.

‌‌
مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از 4 موتور LF 507-1F ساخت شرکت آمریکایی Honeywell Aerospace در زیر دو بال، با طول هر موتور 1.66 متر و عرض 1.23 و ارتفاع 1.38 متر و با وزن هر کدام 628 کیلوگرم و رانش هر کدام 7000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: BAe Avro RJ100
ـ طول هواپیما: 30.99 متر
ـ طول کابین: 20.2 متر
ـ عرض هواپیما: 3.5 متر
ـ عرض کابین: 3.42 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 8.61 متر
ـ دهانه بال: 26.34 متر
ـ مساحت بال: 77.3 متر مربع
» حداکثر وزن در زمان برخاست: 46000 کیلوگرم
ـ سرعت کروز: 750 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 790 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 35000 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3300 کیلومتر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1530 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1270 متر


رویدادها

ـ در 9 شهریور 1394 این هواپیما که با 5 نفر کرو در حال انجام تست فلایت بود به دلیل باز نشدن چرخ دماغه، مجبور به فرود اضطراری با شکم در فرودگاه مهرآباد شد که باعث ایجاد صدماتی در هواپیما شد و پس از حدود یک سال، هواپیما دوباره به خط پروازی برگشت. سازمان هواپیمایی کشوری، خطای انسانی را عامل اصلی این حادثه اعلام کرد.

ـ با اتمام چک C، هواپیما در 10 شهریور 1396 مجددا فعالیت خود را برای قشم‌ایر آغاز کرد.

ـ در شامگاه روز 22 دی 1400 این هواپیما که پرواز زاهدان به گرگان را آغاز کرده بود، به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به فرودگاه زاهدان شد. هواپیما به منظور مصرف سوخت اضافی و کاهش وزن مدتی در جنوب فرودگاه زاهدان هولدینگ انجام داد و نهایتا در ساعت 20:23 به سلامت در این فرودگاه بر زمین نشست. هواپیمای فوکر این شرکت به رجیستر EP-FQI ساعت 02:20 بامداد روز بعد جهت انتقال مسافرین وارد فرودگاه زاهدان شد.

ـ در 3 دی 1401 این هواپیما که طبق برنامه قرار بود ساعت 14:30 پرواز قشم به دبی را انجام دهد، پس تیک‌آف از فرودگاه جزیره قشم، به علت نقص فنی از ادامه مسیر انصراف داده و به فرودگاه قشم بازگشت. مسافران این پرواز ساعت 23:30 با هواپیمای جایگزین EP-FQV عازم دبی شدند.

تصاویری از این هواپیما

در ناوگان شرکت یونانی

‌‌

چیدمان کابین در زمان خدمت در شرکت یونانی

درحال بازگشت به Exeter پس از رنگ‌آمیزی در Norwich

آماده جهت انتقال به تاجیکستان

انجام برخی پروازها در مسیر دوشنبه ـ آلماتی

دریافت رجیستر ایرانی

فرود اضطراری بدون چرخ دماغه در مهرآباد

بازگشت مجدد به آسمان

‌‌

‌‌

‌‌