این هواپیما به سفارش ایران‌ایر و با شماره سریال 11299 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 1990/09/26 انجام داد و کمتر از سه ماه بعد در 1990/12/21 [مطابق با 30 آذر 1369] با چیدمان Y104 به ایران‌ایر تحویل داده شد. منبع: وبلاگ طیاره

صبح روز 12 دی 1386 در یک هوای برفی و به هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد به مقصد شیراز، به علت اشتباه خلبان مبنی بر De-Ice نکردن هواپیما، لحظاتی پس از تیک‌آف، به شدت با زمین برخورد کرده و ضمن شکسته شدن چرخ‌ها، هواپیما از باند خارج و در نزدیکی یک فروند بوئینگ 747 ارتش متوقف شد. به دنبال آن آتش‌سوزی در بخش‌هایی از هواپیما آغاز شد که به علت بارش خفیف برف و سردی هوا، آتش‌سوزی گسترش نیافته و با تخلیه به موقع سرنشینان، بجز تعدادی مصدوم (از جمله خلبان) خوشبختانه تلفات جانی به هیچ‌یک از 59 سرنشین آن وارد نشد ولی هواپیما برای همیشه از سرویس خارج شد.

در روز حادثه، هر دو خلبان این هواپیما کاپیتان بودند و شاید این امر باعث شده هیچ کدام از آن دو نفر قبول نکنند که بازدیدهای اولیه و ظاهری هواپیما را که معمولا توسط کمک‌خلبان انجام می‌شود انجام دهند. پس از این حادثه، ایران‌ایر پرواز بصورت Dual Captain (دو كاپيتانه) را در تمام هواپيماها ممنوع کرد.


مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوفن Tay 650-15 ساخت شرکت رولز رویس در دو سوی عقب بدنه، با طول هر موتور 2.40 متر و عرض 1.14 متر و با وزن هر کدام 1515 کیلوگرم و رانش هر کدام 15100 پاوند استفاده می‌کرد.

ـ مدل هواپیما: Fokker 100
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 283 فروند
ـ طول هواپیما: 35.53 متر
ـ عرض هواپیما: 3.30 متر
ـ عرض کابین: 3.10 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 8.50 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.01 متر
ـ دهانه بال: 28.08 متر
ـ مساحت بال: 93.5 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 45810 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: 39915 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 13365 لیتر
ـ ماکزیمم سرعت: 845 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 35000 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3170 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1600 متر


تصاویری از این هواپیما

آبان 1386 ـ فرودگاه دبی

دو روز قبل از حادثه

برخورد با زمین و آتش گرفتن هواپیما

‌‌‌

‌‌‌

‌‌‌‌

‌‌

‌‌