این هواپیما به سفارش Korean Air Lines (یا Korean Air فعلی) و با شماره سریال 11519 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ 1994/09/12 انجام داد و هیجده روز بعد با رجیستر HL7215 تحویل داده شد و به مدت نه سال برای این شرکت حامل پرچم کشور کره جنوبی پرواز کرد.

هواپیمایی آسمان این فوکر را خریداری کرده و در 2003/04/28 [مطابق با 8 اردیبهشت 1382] با چیدمان Y109 وارد کشور کرد. با ورود به ایران، رجیستر هواپیما به EP-ASI تغییر یافت.


مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوفن Tay 650-15 ساخت شرکت رولز رویس در دو سوی عقب بدنه، با طول هر موتور 2.40 متر و عرض 1.14 متر و با وزن هر کدام 1515 کیلوگرم و رانش هر کدام 15100 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Fokker 100
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 283 فروند
ـ طول هواپیما: 35.53 متر
ـ عرض هواپیما: 3.30 متر
ـ عرض کابین: 3.10 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 8.50 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.01 متر
ـ دهانه بال: 28.08 متر
ـ مساحت بال: 93.5 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 45810 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: 39915 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 13365 لیتر
ـ سرعت کروز: 837 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 845 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 35000 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3170 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1620 متر


رویدادها

ـ در 19 خرداد 1389 این هواپیما به دلیل نشتی در سیستم هیدرولیک موفق به انجام پرواز برنامه‌ریزی شده خود نشد و مسافران با هواپیمای جایگزین به مقصد اعزام شدند.

ـ در تاریخ 4 مرداد 1395 نیز این هواپیما که فرودگاه مشهد را ترک کرده بود، به دليل مشاهده دود در كابين خلبان، از ادامه پرواز انصراف داده و در مشهد فرود اضطراری کرد.

ـ در 20 آذر 1399 این هواپیما پس از تیک‌آف از فرودگاه زاهدان به مقصد اصفهان، به علت اشکال در سامانه ناوبری مجددا به زاهدان بازگشت.

ـ شامگاه دهم خرداد 1401، نشت سوخت از بال این هواپیما در فرودگاه مشهد، باعث شد پرواز این هواپیما با تأخیر مواجه شود.


تصاویری از این هواپیما

نه سال حضور در ناوگان هواپیمایی کره
 

 

اردیبهشت 1382 ـ فرودگاه هنگ‌کنگ ـ در مسیر ورود به ایران

 

اردیبهشت 1382 ـ فرودگاه بانکوک ـ در مسیر ورود به ایران

 

اردیبهشت 1382 ـ فرودگاه بانکوک ـ در مسیر ورود به ایران

 

فرودگاه شیراز ـ یک ماه پس از ورود به ایران

 

کابین هواپیما

 

پینت جدید شرکت آسمان

 

لندینگ در فرودگاه مشهد

 

فرودگاه زاهدان ـ تعویض ارابه فرود اصلی سمت راست بدلیل آسیب در حین فرود