معرفی فوکر 100 از رده خارج آسمان EP-ASM
این هواپیما با شماره سریال 11433 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1993/01/08 انجام داد. ابتدا با رجیستر F-GIOI توسط شرکت فرانسوی TAT European Airlines اجاره شد و این شرکت نیز از همان ابتدا (1993/03/22) هواپیما را به مدت یک سال در اختیار شرکت آلمانی Deutsche BA قرار داد. هواپیما سپس مدت یک سال هم برای British Airways پرواز کرد.
در 1995/05/19 هواپیما به TAT European Airlines بازگشت و به مدت بیش از دو سال پروازهای این شرکت را انجام داد و سپس در 1997/10/26 به دیگر شرکت فرانسوی Air Liberté واگذار شد و شش سال نیز در ناوگان این شرکت پرواز کرد.
هواپیمایی آسمان این فوکر را خریداری کرده و در 2004/01/21 [مطابق با 1 بهمن 1382] با چیدمان Y109 وارد کشور کرد. با ورود به ایران، رجیستر هواپیما به EP-ASM تغییر یافت.
از اردیبهشت 1384 هواپیما به مدت یک سال به ایرانایر اجاره داده شد و دوباره به آسمان بازگشت. در سالهای اخیر این فوکر از رده خارج و در فرودگاه مهرآباد پارک شده است.
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از دو موتور توربوفن Tay 650-15 ساخت شرکت رولز رویس در دو سوی عقب بدنه، با طول هر موتور 2.40 متر و عرض 1.14 متر و با وزن هر کدام 1515 کیلوگرم و رانش هر کدام 15100 پاوند استفاده میکرد.
ـ مدل هواپیما: Fokker 100
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 283 فروند
ـ طول هواپیما: 35.53 متر
ـ عرض هواپیما: 3.30 متر
ـ عرض کابین: 3.10 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 8.50 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.01 متر
ـ دهانه بال: 28.08 متر
ـ مساحت بال: 93.5 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 45810 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: 39915 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 13365 لیتر
ـ سرعت کروز: 837 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 845 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 35000 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3170 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیکآف: 1621 متر
تصاویری از این هواپیما
یک سال حضور در ناوگان شرکت آلمانی
یک سال پرواز برای British Airways
بازگشت به شرکت TAT و دو سال پرواز برای این شرکت
شش سال پرواز برای Air Liberté
ورود به ناوگان شرکت آسمان
اجاره یکساله به ایرانایر
بازگشت به ناوگان آسمان
نمایی از کاکپیت هواپیما