معرفی ATR آسمان EP-ATX
این هواپیما به سفارش هواپیمایی آسمان و با شماره سریال 573 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در اکتبر 1998 با رجیستر آزمایشی F-WWEK انجام داد، اما به این شرکت تحویل داده نشد.
هواپیمایی آسمان این ATR را در 2000/12/07 [مطابق با 17 آذر 1379] بصورت اجاره و با رجیستر F-OIRB در اختیار گرفت و نهایتا در 27 آذر 1386 با دریافت رجیستر ایرانی EP-ATX به ناوگان ملکی این شرکت ملحق شد.
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از دو موتور توربوپراپ PW127F ساخت شرکت پرت اند ویتنی کانادا در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.13 متر، عرض 0.68 متر و ارتفاع 0.84 و با وزن هر کدام 481 کیلوگرم و حداکثر نیروی شفت هر کدام 2051 کیلووات استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: ATR 72–500
ـ طول هواپیما: 27.17 متر
ـ طول کابین: 17.95 متر
ـ عرض کابین: 2.57 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 7.65 متر
ـ ارتفاغ کابین: 1.91 متر
ـ دهانه بال: 27.05 متر
ـ مساحت بال: 61 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 22800 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان نشست: 21850 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 6228 لیتر
ـ سرعت کروز: 510 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 640 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 25000 پا (7.6 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 1528 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ تعداد کروی کابین: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیکآف: 1220 متر
ـ سرعت لازم برای فرود: 210 کیلومتر بر ساعت
رویدادها
ـ در شامگاه 21 خرداد 1397 این هواپیما یک حادثه جدی را تجربه میکند. این هواپیما که از فرودگاه رشت به مقصد تهران پرواز کرده بود، با وجود هشدار مرکز کنترل فضای کشور و سازمان هواشناسی مبنى بر وجود ابرهای CB و شرایط نامساعد جوى و رعدوبرق شدید در تهران و اعلام عدم فرود پروازهاى دیگر در این شرایط جوى، پیشنهاد دایورت هواپیما به سمت فرودگاه اصفهان یا فرودگاه مبدأ را از مرکز کنترل فضای کشور دریافت میکند، اما خلبان بدون توجه به این هشدارها، به مسیر خود براى فرود در مهرآباد ادامه میدهد.
آبوهوای نامساعد باعث شد که شیشههای هواپیما توسط شن و سنگریزه ترک بخورد. با رسیدن هواپبما به باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد و در هنگام فرود با پیام هشدار EGPWS (که هشداری مربوط به احتمال برخورد با مانع است) مواجه میشود و در نهایت هم هواپیما هارد لندینگ کرده و تا مرز خروج از باند نیز پیش میرود.
بر اثر این حادثه، بدنه هواپیما آسیب دیده، شیشههای کاکپیت ترک خورده و موتور هواپیما نیز آسیب میبیند. هواپیما مدتی زمینگیر شد و هر دو خلبان پرواز تا اطلاع ثانوى تعلیق و گراند شدند.
بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، خلبان دوم این پرواز از كاپیتان میخواهد كه طرح تقرب را لغو كرده و به فرودگاه اصفهان دایورت كنند، اما تشخیص كاپیتان، ادامه پرواز و فرود در تهران در علیرغم شرایط طوفانى مهرآباد بوده است. همچنین بر اساس همین گزارش، با بررسىهاى فنى صورت گرفته "فشار عمودى غیرمتعارف" به سازه هواپیما وارد نشده است.
ـ در 14 تیر 1397 نیز این ATR که از فرودگاه رشت به مقصد تهران پرواز کرده بود، در میانه راه به دلیل نقص فنی در موتور شماره دو، مجبور به بازگشت به فرودگاه رشت و فرود اضطراری با یک موتور شد.
ـ این هواپیما که از پاییز 1397 در شیراز زمینگیر شده بود، پس از اتمام چک و انجام تستفلایت، از 14 بهمن 1399 فعالیت خود را از سر گرفت، اما پروازهای آن دوام زیادی نداشت و مدت کوتاهی بعد مجددا زمینگیر شد.
تصاویری از این هواپیما
فرودگاه Blagnac تولوز ـ خروج هواپیما از پینتشاپ ATR در 1998/10/31
نمایش هواپیما توسط شرکت سازنده در ایرشوی فارنبورو 2000 انگلستان
بهمن 1379 ـ فرودگاه دبی ـ پرواز برای آسمان با رجیستر فرانسوی
آبان 1384 ـ فرودگاه دبی
بهمن 1384 ـ مهرآباد
الحاق به ناوگان ملکی و دریافت رجیستر ایرانی
دی 1390 ـ فرودگاه پارسآباد مغان
کاکپیت هواپیما
رنگآمیزی جدید شرکت آسمان
فرودگاه رامسر
Face to Face
مطالب مرتبط:
ـ ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان
ـ معرفی ناوگان هواپیماهای ATR در ایران