این هواپیما که جوان‌ترین پرنده هواپیمایی آسمان است به سفارش این شرکت و با شماره سریال 697 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 2002/11/12 با رجیستر آزمایشی F-WWET انجام داد و پانزده روز بعد در 2002/11/27 [مطابق با 6 آذر 1381] بصورت اجاره و با رجیستر F-OIRA در اختیار آسمان قرار گرفت و نهایتا هفت سال بعد در 14 آذر 1388 با دریافت رجیستر ایرانی EP-ATU به ناوگان ملکی این شرکت ملحق شد. در حال حاضر این هواپیما زمینگیر است.


مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوپراپ PW127F ساخت شرکت پرت اند ویتنی کانادا در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.13 متر، عرض 0.68 متر و ارتفاع 0.84 و با وزن هر کدام 481 کیلوگرم و حداکثر نیروی شفت هر کدام 2051 کیلووات استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: ATR 72–500
ـ طول هواپیما: 27.17 متر
ـ طول کابین: 17.95 متر
ـ عرض کابین: 2.57 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 7.65 متر
ـ ارتفاغ کابین: 1.91 متر
ـ دهانه بال: 27.05 متر
ـ مساحت بال: 61 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 22800 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان نشست: 21850 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 6228 لیتر
ـ سرعت کروز: 510 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 640 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 25000 پا (7.6 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 1530 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ تعداد کروی کابین: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1220 متر
ـ سرعت لازم برای فرود: 210 کیلومتر بر ساعت


رویدادها

ـ در 13 شهریور 1396 چک C این هواپیما در پایگاه شیراز این شرکت به پایان رسید و هواپیما مجددا فعال شد.

تصاویری از این هواپیما

پرواز آزمایشی پیش از تحویل، با رجیستر آزمایشی

فروردین 1386 ـ فرودگاه دبی ـ پرواز برای آسمان با رجیستر فرانسوی

الحاق به ناوگان ملکی و دریافت رجیستر ایرانی

تیر 1394 ـ فرودگاه زاهدان

رنگ‌امیزی جدیدتر شرکت آسمان

تصاویری از عملیات اورهال هواپیما در مهر 1396

بر اساس سنت نیکوی هواپیمایی آسمان در نام‌گذاری هواپیماها، این هواپیما نیز اصفهان نام‌گذاری شده است

رخ در رخ

ATRهای دو شرکت آسمان و هما در صف تیک‌آف

مطالب مرتبط:

ـ ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان
ـ معرفی ناوگان هواپیماهای ATR در ایران