این هواپیما با شماره سریال 27955 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در 1995/04/12 انجام داد. سیزده روز بعد با رجیستر N604SW و چیدمان کابین Y137 به Southwest Airlines تحویل داده شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

در سال 2008 به وینگلت مجهز شد و در سال 2013 چیدمان کابین آن به Y143 تغییر یافت و سرانجام پس از 22 سال پرواز برای این شرکت آمریکایی، از 2017/09/29 تا 2019/08/02 در فرودگاه Victorville (در ایالت کالیفرنیا) و از آن تاریخ تا 2022/08/31 ضمن انتقال مالکیت به شرکت لیزینگی Rostrum، در فرودگاه وارنا (بلغارستان) پارک شد.

از 2022/08/31 تا 2023/10/09 با رجیستر LZ-EBB وارد ناوگان پروازی شرکت بلغاری Electra Airways شده و سپس مجددا در فرودگاه وارنا پارک شد.

با آغاز تلاش‌های فلای‌کیش برای ورود این هواپیما به ایران، از طریق شرکت نام‌آشنای تاجیکستانی Asian Express Airline در اختیار گرفته شده و در 2024/02/09 [مطابق با 20 بهمن 1402] با رجیستر EY-312 وارد فرودگاه مهرآیاد شد.

هواپیما ضمن دریافت رجیستر EP-LEE ابتدا قرار بود بصورت اجاره در اختیار شرکت هواپیمایی ایر وان قرار گیرد و حتی لوگوی این شرکت بر روی هواپیما نصب شد، اما با منتفی شدن این انتقال، از مرداد تا آذر 1403 به هواپیمایی چابهار و سپس از بهمن 1403 تا مرداد 1404 به هواپیمایی اطلس اجاره داده شد.

با دریافت تأییدیه نهایی از سازمان هواپیمایی کشوری توسط فلای‌کیش، هواپیما جهت آماده‌سازی اولیه به این شرکت بازگشته و از 19 شهریور 1404 فعالیت خود را برای این شرکت آغاز کرد. چیدمان کابین این هواپیما همچنان Y148 است.‌

مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از 2 موتور CFM56-3B1 ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.36 متر و عرض 2.02 و ارتفاع 1.82 متر و با وزن هر کدام 1960 کیلوگرم و رانش هر کدام 22000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Boeing 737-3H4 (WL)
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 1113 فروند
ـ طول هواپیما: 33.4 متر
ـ عرض هواپیما: 3.76 متر
ـ عرض کابین: 3.54 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.13 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.14 متر
ـ دهانه بال: 28.88 متر
ـ مساحت بال: 91.04 متر مربع
» حداکثر وزن در زمان برخاست: 63200 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 20100 لیتر
ـ سرعت کروز: 800 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 880 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 37000 پا (11.3 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 4170 کیلومتر
این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1900 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1400 متر

‌‌

رویدادها

ـ پرواز افتتاحیه شرکت هواپیمایی اطلس در 26 بهمن 1403 با این هواپیما در مسیر تهران ـ مشهد انجام شد. پرواز آزمایشی این هواپیما برای ورود به ناوگان اطلس‌ایر، 23 بهمن انجام شده بود.

‌‌

تصاویری از این هواپیما

بیش از 22 سال پرواز برای شرکت آمریکایی

‌‌

تغییر رنگ‌آمیزی در 2007

‌‌

مجهز شدن به وینگلت در سال 2008

‌‌

‌‌‌

دو سال پارک در فرودگاه سوترن کالیفرنیا

‌‌

سیزده ماه پرواز برای شرکت بلغاری

درج لوگوی شرکت ایر وان (عکس از فضای مجازی)

‌‌

پرواز استیجاری برای چابهار

آغاز فعالیت برای اطلس‌ایر

‌‌













‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌