این هواپیما به سفارش شرکت لیزینگی آمریکایی ILFC و با شماره سریال 25169 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در تاریخ 1992/02/26 انجام داد و چهارده روز بعد با رجیستر G-BSNW به شرکت انگلیسی Dan-Air London اجاره داده شد. کمتر از هشت ماه بعد در 1992/11/07 هواپیما با همان رجیستر به British Airways ترانسفر شد و تا 2002/12/02 برای این شرکت پرواز کرد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

هواپیما در 2003/04/15 با رجیستر EC-INQ به شرکت اسپانیایی Futura International Airways اجاره داده شد و این شرکت نیز هواپیما را در 2005/07/20 به Binter Canarias اجاره داد و سپس در 2008/09/08 ضمن خروج از ناوگان این شرکت در فرودگاه «پالما د مایورکا» اسپانیا پارک شد.

در 2008/09/19 شرکتBoeing Capital Corporation (BCC)n که از شرکت‌های تابعه بوئینگ است و خدمات اجاره و وام‌دهی به دیگر شرکت‌ها را انجام می‌دهد، هواپیما را با رجیستر N483JC در اختیار گرفته و به فرودگاه Southend لندن منتقل کرد.

بیش از پنج ماه بعد در 2009/03/04 هواپیما با چیدمان صندلی Y168 در اختیار شرکت اندونزیایی Sriwijaya Air قرار گرفته و رجیستر آن به PK-CKA تغییر یافت. شش سال بعد، در سپتامبر 2015 هواپیما از خدمت خارج و در فرودگاه سوکارنو جاکارتا پارک شد. سپس در 2015/10/22 به فرودگاه سلطان عبدالعزیزشاه کوالالامپور منتقل و تا 2016/07/01 نیز در این فرودگاه پارک شد. در این تاریخ مجددا به خدمت فراخوانده شود و پس از سیزده روز پرواز، در 2016/07/18 مجددا از خدمت خارج شد.

شرکت هواپیمایی نسیم که قرار بود در اصفهان راه‌اندازی شود این هواپیما را در شامگاه 2016/07/22 [مطابق با اول مرداد 1395] وارد فرودگاه اصفهان کرد، اما مدت‌ها در گوشه‌ای از این فرودگاه پارک بود و دریافت رجیستر ایرانی EP-NSM نیز باعث به پرواز درآمدن آن نشد، تا اینکه در 9 آبان 1396 جهت چک و انجام مقدمات ورود به ناوگان شرکت آسمان، به فرودگاه مهرآباد منتقل شد و در شهریور 1397، پس از رنگ‌آمیزی و نام‌گذاری به رودکی، پروازهای خود را برای آسمان آغاز کرد.


مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از 2 موتور CFM56-3C1 ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.36 متر و عرض 2.02 و ارتفاع 1.82 متر و با وزن هر کدام 1960 کیلوگرم و رانش هر کدام 23500 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Boeing 737-400
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 486 فروند
ـ طول هواپیما: 36.45 متر
ـ عرض هواپیما: 3.76 متر
ـ عرض کابین: 3.54 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.13 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.14 متر
ـ دهانه بال: 28.88 متر
ـ مساحت بال: 91.04 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 68000 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 20100 لیتر
ـ سرعت کروز: 800 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 880 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 37000 پا (11.3 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3800 کیلومتر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 2540 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1540 متر


رویدادها

رویداد قابل توجهی از این هواپیما در دست نیست.


تصاویری از این هواپیما

8 ماه پرواز برای دان‌ایر لندن

 

ترانسفر به بریتیش ایرویز

 

تغییر لیوری

 

انتقال به شرکت اسپانیایی فیوچرا

 

سه سال اجاره به شرکت بینتر جزایر قناری

 

کابین هواپیما

 

کاکپیت

 

موتور CFM56-3C1 هواپیما

 

پنج ماه پارک در فرودگاه سوتند لندن

 

انتقال به شرکت اندونزیایی

 

تغییر لیوری

 

ورود به ایران و بیش از یک سال پارک در فرودگاه اصفهان

 

انتقال به تهران جهت اجاره به آسمان

 

فعالیت در ناوگان آسمان