این هواپیما با شماره سریال 11421 ساخته شده و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1992/10/06 انجام داد. در 1993/07/14 شرکت China Eastern Airlines هواپیما را با رجیستر B-2237 خریداری کرده و شش سال برای این شرکت پرواز کرد.

در 1999/09/16 هواپیما با رجیستر PT-MQR و چیدمان Y100 به TAM Linhas Aéreas واگذار شد و مدت هشت سال نیز در ناوگان این شرکت بود. منبع: وبلاگ طیاره

هواپیمایی آسمان در راستای افزایش ناوگان خود این هواپیما را توسط شركت ليزينگ صنعت و معدن در اختیار گرفته و وارد کشور کرد. هواپیما جهت تحویل به ایران در 2007/12/19 با رنگ یک‌دست سفید از فرودگاه سائوپائولو پرواز و پس از سوخت‌گیری در فرودگاه‌های Recife برزیل ـ Dakar سنگال ـ Noumerate الجزایر و Heraklion یونان روز 2007/12/21 [مطابق با 30 آذر 1386] با رجیستر EP-ASZ وارد کشور شد.

هواپیما در اردیبهشت 1393 به علت خروج از باند فرودگاه زاهدان هنگام فرود، به علت عدم صرفه فنی ـ عملياتی و همچنين نياز مبرم شرکت آسمان به موتور، از چرخه خارج شد. این هواپیما نیز مانند خواهر خود (EP-ASL) که در تبریز دچار سانحه شد، تنها چند هفته بود که پس از ماه‌ها زمینگیری، از چک D برگشته و وارد خط پرواز شده بود.

‌‌
مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوفن Tay 650-15 ساخت شرکت رولز رویس در دو سوی عقب بدنه، با طول هر موتور 2.40 متر و عرض 1.14 متر و با وزن هر کدام 1515 کیلوگرم و رانش هر کدام 15100 پاوند استفاده می‌کرد.

ـ مدل هواپیما: Fokker 100
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 283 فروند
ـ طول هواپیما: 35.53 متر
ـ عرض هواپیما: 3.30 متر
ـ عرض کابین: 3.10 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 8.50 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.01 متر
ـ دهانه بال: 28.08 متر
ـ مساحت بال: 93.5 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 45810 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: 39915 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 13365 لیتر
ـ ماکزیمم سرعت: 845 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 35000 پا (11 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 3170 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1600 متر

‌‌
رویدادها

ـ در 25 فروردین 1389 این هواپیما پس از برخاستن از باند فرودگاه شیراز به مقصد رشت، چرخ عقب و ترمز هواپیما از Landing Gear جدا شده و در انتهای باند بر زمین می‌افتد. با پیدا شدن قطعات توسط مارشالر و پس از بررسی شماره سریال آنها، مشخص می‌شود که قطعات متعلق به کدام شرکت و هواپیماست و نهایتا مراتب از طریق برج به هواپیما اطلاع داده می‌شود تا در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کند.

ـ در تاریخ 6 شهریور 1389 نیز به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی در حین پارک در فرودگاه شیراز، این هواپیما بوسیله طوفان به حرکت درآمده و به دستگاه گراند پاور برخورد نمود. در اثر این برخورد، به بال راست و دماغه هواپیما آسیب رسیده و هواپیما برای مدتی زمینگیر شد.

ـ روز شنبه 20 اردیبهشت 1393 خلبان این هواپیما که از مشهد عازم فرودگاه زاهدان بود به دلیل باز نشدن چرخ عقب سمت چپ هواپیما درخواست فرود اضطراری کرد و پس از مدتی چرخ زدن بر آسمان شهر زاهدان و اتمام سوخت، در نهایت اقدام به فرود اضطراری با یک چرخ بسته کرد که در حین نشستن، لاستیک دیگر آن نیز دچار ترکیدگی شده و هواپیما از باند خارج و به سمت مسیر خاکی اطراف باند منحرف شد، اما تمامی 113 نفر سرنشین این پرواز جان سالم به در برده و مسافران با استفاده از بالشتک‌های هوا از هواپیما خارج شدند. [فیلم فرود اضطراری این هواپیما]

‌‌‌
تصاویری از این هواپیما

شش سال پرواز برای هواپیمایی چین شرقی
‌‌‌

خریداری توسط تام برزیل
‌‌

‌‌

‌‌

‌‌

آماده‌سازی جهت فروش به ایران. این دو فوکر با رجیسترهای Ep-ASU و EP-ASZ به آسمان فروخته شدند
‌‌

هفت روز پس از ورود به ایران
‌‌

بهمن 1386 ـ فرودگاه شیراز
‌‌

اردیبهشت 1387 ـ فرودگاه دبی
‌‌

خروج از باند فرودگاه زاهدان در اردیبهشت 1393

‌‌

‌‌

موقعیت توقف هواپیما پس از فرود اضطراری

انتقال به اپرون فرودگاه زاهدان

آسیب دیدن بال‌ها به علت فرود بدون چرخ

جدا کردن موتور هواپیما دو هفته پس از حادثه جهت استفاده در سایر فوکرها

تخلیه صندلی‌ها چند ماه پس از حادثه