این هواپیما به سفارش هواپیمایی آسمان و با شماره سریال 398 ساخته شد. نخستین پرواز خود را در 1993/12/17 با رجیستر آزمایشی F-WWEK انجام داد و یک ماه بعد در 1994/01/22 [مطابق با 22 بهمن 1372] با رجیستر EP-ATZ به این شرکت تحویل داده شد.


مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوپراپ PW126 ساخت شرکت پرت اند ویتنی کانادا در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.13 متر، عرض 0.68 متر و ارتفاع 0.84 و با وزن هر کدام 481 کیلوگرم و حداکثر نیروی شفت هر کدام 1985 کیلووات استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: ATR 72–210
ـ طول هواپیما: 27.17 متر
ـ طول کابین: 17.95 متر
ـ عرض کابین: 2.57 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 7.65 متر
ـ ارتفاغ کابین: 1.91 متر
ـ دهانه بال: 27.05 متر
ـ مساحت بال: 61 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 21500 کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان نشست: 21200 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 6228 لیتر
ـ سرعت کروز: 460 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 525 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 25000 پا (7.6 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 1200 کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: 2 نفر
ـ تعداد کروی کابین: 2 نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: 1100 متر
ـ سرعت لازم برای فرود: 210 کیلومتر بر ساعت


رویدادها

ـ در تاریخ 17 آذر 1392 دقایقی پس از تیک‌آف این هواپیما از فرودگاه یاسوج به مقصد تهران، موتور شماره 2 هواپیما از کار افتاد و مجبور شد با یک موتور به یاسوج برگردد. هواپیما سه روز بعد، پس از رفع نقص فرودگاه یاسوج را به مقصد شیراز ترک کرد.

ـ در 30 آذر 1401 این هواپیما که قرار بود با دو ساعت تأخیر پرواز تهران به گرگان را انجام دهد، دقایقی پس از تیک‌آف از فرودگاه مهرآباد به دلیل نقص فنی از ادامه پرواز انصراف داده و به مهرآباد بازگشت. ساعاتی بعد هواپیما مجددا عازم گرگان شد.


تصاویری از این هواپیما

اسفند 1380 ـ فرودگاه دبی

کاکپیت هواپیما

شهریور 1387 ـ مهرآباد

اسفند 1390 ـ فرودگاه مراغه

اردیبهشت 1392 ـ مهرآباد

مهر 1394 ـ رنگ‌آمیزی جدید آسمان

آبان 1397 ـ مهرآباد

مطالب مرتبط:

ـ ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان
ـ معرفی ناوگان هواپیماهای ATR در ایران
ـ ورود نسل جدید هواپیماهای ATR به ایران