معرفی بوئینگ 737 آوا EP-RBA
این طیاره با شماره سریال 25185 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در تاریخ 1992/01/31 انجام داد. در 1992/02/18 شرکت مکزیکی TAESA هواپیما را با رجیستر XA-RJS از شرکت لیزینگی GPA Group اجاره کرد و سه سال بعد در مارس 1995 به شرکت احارهدهنده بازگشت. هواپیما توسط شرکت لیزینگی GECAS خریداری و در 1996/05/01 با رجیستر G-OBMR به شرکت British Midland Airways اجاره داده شد و چهار سال بعد نیز در 2000/11/17 با رجیستر PT-SSL توسط شرکت برزیلی Rio Sul احاره شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
در 2003/08/12 قرار بود به بانک آمریکایی Wells Fargo Bank Northwest فروخته شود و رجیستر آن نیز به N185FR تغییر یافت اما این انتقال منتفی شد و هواپیما در 2003/10/23 با رجیستر HA-LKO و چیدمان کابین Y133 به شرکت مجارستانی SkyEurope Airlines Hungary اجاره داده شد. در 2005/07/20 با رجیستر OM-SEF به شرکت اسلواکیایی SkyEurope Airlines منتقل شد.
در 2006/11/01 با رجیستر VP-BQL و چیدمان CY110 به شرکت روسی Aeroflot-Nord (یکی از زیرمجموعههای منطقهای ائروفلوت) اجاره داده شد. در دسامبر 2009 این شرکت به Nordavia Regional Airlines تغییر نام داد و در مارس 2019 نیز با ادغام در یک شرکت دیگر، شرکت SmartAvia را بنیان نهادند و هواپیما در حالی که در سال 2016 چیدمان کابین آن به Y135 تغییر یافت، همچنان برای این شرکت پرواز میکرد تا اینکه در 2019/10/30 پس از بیش از ده سال خدمت، آخرین پرواز خود را برای این شرکت به مقصد آرخانگلسک انجام داده و کنار گذاشته شد.
با آغاز تلاش برای خرید این هواپیما، ابتدا در 2019/11/20 توسط شرکتی پوششی به نام East Horizon Airlines خریداری و به فرودگاه کابل منتقل میشود و سرانجام در 2020/09/21 [مطابق با 31 شهریور 1399] وارد فرودگاه مهرآباد شده و پس از بیش از سه سال زمینگیری در این فرودگاه، روز 4 بهمن 1402 پرواز آزمایشی خود را با رجیستر EP-RBA برای شرکت هواپیمایی آوا انجام داد.
شامگاه 18 بهمن 1402 و با انجام پرواز تهران ـ مشهد ـ تهران توسط این هواپیما، شرکت هواپیمایی آوا رسما فعالیت پروازی خود را آغاز کرد. چیدمان کابین این هواپیما در حال حاضر Y128 است.
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از 2 موتور CFM56-3B1 ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال، با طول هر موتور 2.36 متر و عرض 2.02 و ارتفاع 1.82 متر و با وزن هر کدام 1940 کیلوگرم و رانش هر کدام 20000 پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: Boeing 737-5YO
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: 389 فروند
ـ طول هواپیما: 31.01 متر
ـ طول کابین: 19.72 متر
ـ عرض هواپیما: 3.76 متر
ـ عرض کابین: 3.54 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 11.13 متر
ـ ارتفاع کابین: 2.14 متر
ـ دهانه بال: 28.88 متر
ـ مساحت بال: 91.04 متر مربع
» حداکثر وزن در زمان برخاست: 60550 کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: 20.100 لیتر
ـ سرعت کروز: 800 کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: 880 کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: 37000 پا (11.3 کیلومتر)
ـ برد پرواز: 4400 کیلومتر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیکآف: 1830 متر
ـ طول باند مورد نیاز برای لندینگ: 1360 متر
رویدادها
رویداد قابلتوجهی از این هواپیما در دست نیست.
تصاویری از این هواپیما
در ناوگان شرکت مکزیکی، به عنوان نخستین بهرهبردار هواپیما
چهار سال پرواز برای شرکت انگلیسی
انتقال به برزیل و کمتر از سه سال پرواز برای شرکت ریو سول
اجاره به اسکاییوروپ مجارستان و درج نام و تصویر سوزانا لاکی، ملکه زیبایی اروپا در 2003، روی هواپیما
پرواز برای اسکاییوروپ اسلوواکی
انتقال به شرکت روسی
انحام تعمیرات در فرودگاه بوداپست
تغییر نام شرکت روسی
آخرین روزهای پرواز در روسیه
ورود به ناوگان آوا