معرفی ایرباس 310 آوا EP-RBD
این طیاره با شماره سریال 576 ساخته شد و نخستین پرواز خود را در 1991/03/20 انجام داد. ابتدا قرار بود با رجیستر N826PA به شرکت Pan Am واگذار شود ولی با انصراف این شرکت، در 1991/09/27 با رجیستر HC-BRB به شرکت اکوادوری Ecuatoriana اجاره داده شد.
با وقوع اختلافاتی با شرکت اجارهدهنده، هواپیما در 1993/03/07 در فرودگاه لسآنجلس مصادره شد. چهار ماه بعد در 1993/07/02 هواپیما با رجیستر F-OGQZ و با پیکربندی کابین F12C30Y152 به Uzbekistan Airways اجاره داده شد و با گذشت کمتر از پنج سال، در 1998/04/10 این شرکت هواپیما را خریداری و رجیستر آن را به UK-31002 تغییر داد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.
سرانجام هواپیما پس از نوزده سال خدمت برای هواپیمایی ازبکستان با نام فَرغانه [(Fergana) نام شهری در شرق این کشور]، در 2012/07/30 از ناوگان این شرکت کنار گذاشته شد.
هواپیما از طریق شرکت تاجیکستانی Asia Sky Lines و با رجیستر EY-706 در اختیار گرفته شده و پس از 10 سال پارک در فرودگاه تاشکند، در 2022/12/04 [مطابق با 13 آذر 1401] وارد فرودگاه مهرآباد شد تا پس از آمادهسازی، با رجیستر EP-RBD وارد ناوگان هوایی کشورمان شود.
هواپیما در تیر ماه 1402 همزمان با انجام پروازهای بازگشت حجاج از عربستان برای مدت کوتاهی به ایرانایر اجاره داده شد و مجددا زمینگیر شد تا اینکه به اجاره هواپیمایی معراج درآمده و در 15 بهمن 1402 پرواز آزمایشی خود برای این شرکت را انجام داد.
هواپیما در تیر ماه 1403 نیز در عملیات بازگشت حجاج، یاریرسان ایرانایر شده و سپس جهت دریافت لیوری شرکت هواپیمایی آوا در فرودگاه مهرآباد زمینگیر شد و سرانجام از 10 مرداد همان سال فعالیت خود را برای شرکت آوا آغاز کرد. چیدمان کابین این هواپیما بصورت تماماکونومی Y246 میباشد
مشخصات فنی و ظاهری
این هواپیما از 2 موتور PW4156A ساخت شرکت پرت اند ویتنی در زیر دو بال، با طول هر موتور 3.90 متر و ارتفاع 2.48 و با وزن هر کدام 4273 کیلوگرم و رانش هر کدام 56000 پاوند استفاده میکند. [این موتور قابل نصب روی هواپیماهای ایرباس 600-300 و 300-310 و بوئینگ 400-747 و بوئینگ 767 و MD-11 است.]
ـ مدل هواپیما: Airbus A310-324
ـ طول هواپیما: 46.66 متر
ـ دهانه بال: 43.89 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 15.80 متر
ـ مساحت بال: 219 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست »» 157,000 کیلوگرم
ـ برد پرواز: 9540 کیلومتر
ـ کروی پرواز: 2 نفر
رویدادها
ـ شامگاه 24 بهمن 1402 این هواپیما که قرار بود نخستین پرواز مسافری را برای شرکت هواپیمایی معراج در مسیر تهران به مشهد انجام دهد، لحظاتی پس از تیکاف از فرودگاه مهرآباد، به دلیل مشکل فنی از ادامه مسیر انصراف داده و به مهرآباد بازگشت. با مرتفع نشدن مشکل، مسافران این پرواز ظهر روز بعد با هواپیمای جایگزین (ایرباس 321 به رجیستر EP-SSM) عازم مشهد شدند.
ـ این هواپیما که بعد از ظهر روز 10 بهمن 1403 در حال انجام پرواز مشهد به نجف بود، به دلیل نقص فنی در سیستم پرشرایز، از حوالی کرج به مشهد بازگشت و موقتا زمینگیر شد. مسافران این پرواز ساعاتی بعد با بوئینگ 737 این شرکت EP-RBC و در دو پرواز مجزا عازم نجف شدند. هواپیما سه روز بعد جهت ادامه تعمیرات به فرودگاه مهرآباد منتقل شد.
تصاویر
اجاره یکونیم ساله به شرکت اکوادری
اجاره به خطوط هوایی ازبکستان
خریداری توسط شرکت ازبک و تغییر رجیستر
پرواز آزمایشی جهت اجاره موقت به ایرانایر در 1402
در حال آماده شدن برای پرواز آزمایشی با لوگوی معراج
کابین هواپیما در تیر 1403
و بالاخره... رنگآمیزی برای شرکت آوا