این هواپیما با شماره سریال 53124 و شماره خط تولید 1991 در لانگ‌بیچ آمریکا ساخته شد و در 1992/10/29 با رجیستر N834RA به شرکت Reno Air تحویل داده شد و حدود هفت سال برای این شرکت آمریکایی پرواز کرد. در آگوست 1999 این شرکت توسط American Airlines خریداری شده و این هواپیما نیز از همان سال و با همان رجیستر به شرکت جدید منتقل شد.

از 2002/06/13 تا 2005/03/11 با رجیستر C-GKLK برای شرکت کانادایی Jetsgo و از 2005/11/29 تا 2010/02/00 با رجیستر HK-4408 برای شرکت کلمبیایی Aero Republica پرواز کرد و سپس توسط شرکت لیزینگی Boeing Capital Corporation (BCC) خریداری و مدت هفده ماه با رجیستر N786BC در فرودگاه اوپا-لوکا در شهر میامی (آریزونا ـ آمریکا) پارک شد. این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است.

در 2011/07/25 توسط شرکت واسطه‌ای International Air Capital Inc خریداری و چهار ماه بعد در 2011/11/22 با رجیستر PK-OCS و چیدمان کابین Y150به شرکت Airfast Indonesia فروخته شد و کمتر از سیزده سال نیز برای این شرکت اندونزیایی پرواز کرد. سپس از ناوگان این شرکت خارج و از 2024/07/05 تا 2025/04/29 در فرودگاه Budiarto (در نزدیکی جاکارتا) پارک شد.

هواپیما سرانجام ضمن تغییر رجیستر به T7-AKR در 2025/04/30 وارد فرودگاه مسقط (عمان) شده و پس از دو روز، در 2025/05/02 [مطابق با 12 اردیبهشت 1404] وارد کشور شد. هواپیما در ایران رجیستر EP-TZC دریافت کرده و از اواخر مهر همان سال فعالیت خود برای آتا را آغاز کرد.

‌‌

این هواپیما از 2 موتور JT8D-219 ساخت پرت اند ویتنی در انتها و دو سوی بدنه و با رانش هر کدام 21000 پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: MD-83
ـ طول هواپیما: 45.01 متر
ـ عرض هواپیما: 3.34 متر
ـ عرض کابین: 3.11 متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: 9.02 متر
ـ دهانه بال: 32.82 متر
کپی شده از وبلاگ طیاره
ـ مساحت بال: 112 متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: 73000 کیلوگرم
ـ برد پرواز: 4640 کیلومتر
ـ کروی کاکپیت: 2 نفر

‌‌

ـ رویداد خاصی از این هواپیما در دست نیست.

‌‌

هفت سال پرواز برای رنو ایر

‌‌

کابین بیزنس در زمان خدمت در رنو ایر

‌‌

کابین اکونومی

‌‌

انتقال به امریکن‌ایرلاینز

‌‌

کمتر از سه سال پرواز برای شرکت کانادایی

‌‌

چهار سال پرواز برای شرکت کلمبیایی

‌‌

تغییر لیوری شرکت کلمبیایی در سال 2007

‌‌

موتور JT8D-219

‌‌

کمتر از سیزده سال پرواز برای شرکت اندونزیایی

‌‌

کاکپیت هواپیما در زمان خدمت در اندونزی

‌‌

سوخت‌گیری در فرودگاه حضرت شاه‌جلال داکا (بنگلادش) در مسیر ورود به ایران

هواپیما ضمن توقف و سوخت‌گیری در فرودگاه‌های Batam Hang Nadim (اندونزی)، U-Tapao (تایلند)، شاه‌جلال (داکا ـ بنگلادش) و جناح (کراچی ـ پاکستان) و مسقط (عمان) وارد کشورمان شد.

‌‌

آغاز فعالیت برای آتا